Παρασκευή 1 Ιανουαρίου 2010

H Panagia ths agiasou

Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ
ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΜΕΤΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΕΙΚΟΝΟΣ

ΑΓΙΑΣΟΣ
ΌΣΟ ΕΙΝΑΙ ΞΑΚΟΥΣΜΕΝΗ Σ' ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΡΟΣΙΕΣ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΦΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΗΣ, ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΜΟΡΦΙΕΣ ΤΗΣ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ, ΑΛΛΟ ΤΟΣΟ ΕΙΝΑΙ ΦΗΜΙΣΜΕΝΗ ΚΑΙ Η ΔΡΟΣΟΛΟΥΣΤΗ ΚΑΙ ΦΡΟΥΤΟΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΆΓΙΑΣΟΣ ΣΤΗ ΛΕΣΒΟ.
ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ, ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΚΑΤΑΠΡΑΣΙΝΑ ΒΟΥΝΑ, ΚΑΙ ΑΠΟ ΨΗΛΗ ΒΟΥΝΟΠΛΑΓΙΑ ΑΝΤΙΚΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΤΟΥ ΕΠΙΒΛΗΤΙΚΟΥ ΛΕΣΒΙΑΚΟΥ ΌΛΥΜΠΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΨΗΛΟΤΕΡΗ ΚΟΡΦΗ ΤΟΥ ΠΟΥ ΦΤΑΝΕΙ ΤΑ 1.000 ΠΕΡΙΠΟΥ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΑΘΑΓΙΑΖΕΙ ΤΟ ΕΞΩΚΛΗΣΙ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ.
ΚΑΣΤΑΝΑ, ΚΑΡΥΔΙΑ, ΜΗΛΑ, ΒΥΣΣΙΝΑ, ΚΕΡΑΣΙΑ, ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΛΑΔΙ, ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ. ΤΗΝ ΕΥΦΟΡΗ ΓΗ ΤΗΣ ΤΡΕΦΟΥΝ ΤΑ ΠΛΟΥΣΙΑ ΝΕΡΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ ΠΟΥ ΚΥΛΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΒΟΥΝΑ ΚΑΙ ΛΑΓΚΑΔΙΑ ΤΡΟΦΟΔΟΤΟΥΝ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ ΤΗΣ ΚΑΡΥΝΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΑΝΥΨΗΛΑ ΑΙΩΝΟΒΙΑ ΠΛΑΤΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΝΟΥΝ ΣΤΑΘΜΟ ΕΞΑΙΡΕΤΟ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΑΝΕΒΑΙΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΆΓΙΑΣΟ Η ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΑΠ' ΑΥΤΗΝ.
ΌΜΩΣ ΕΚΕΙΝΟ ΠΟΥ ΔΙΝΕΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΧΑΡΗ ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΩΜΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΆΓΙΑΣΩΤΙΣΣΑ. ΑΥΤΗ ΕΔΩΣΕ "ΠΡΟ ΑΙΩΝΩΝ " ΚΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΟΥΤΟ. ΑΥΤΗ ΑΝΕΔΕΙΞΕ ΤΗΝ ΕΡΗΜΗ ΚΑΠΟΤΕ ΑΥΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΣΕ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΜΑΣ. ΚΑΙ ΤΟΥΤΟ ΕΙΧΕ ΤΗΝ ΕΥΝΟΪΚΗ ΣΥΝΕΠΕΙΑ, ΤΟ ΑΡΧΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΑΥΤΟ ΚΕΝΤΡΟ, ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΩΜΟΠΟΛΗ ΜΕ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ, ΜΕ ΠΡΟΟΔΟ ΣΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΕ ΠΡΩΤΟΦΑΝΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΚΕΡΑΜΙΚΗ. ΚΑΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ. ΓΙΑ ΤΟΥΤΟ: "ΑΝ ΤΟ ΆΓΙΟ ΌΡΟΣ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ "ΤΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ" ΕΧΟΜΕ ΚΑΘΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΟΝΟΜΑΣΟΥΜΕ "ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ" ΤΗΝ ΆΓΙΑΣΟ, ΓΙΑΤΙ Ο,ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΆΓΙΑΣΟΣ ΣΗΜΕΡΑ, ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΟ ΧΡΩΣΤΑ.
Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ
ΌΤΑΝ ΛΕΜΕ: ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ, ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΕΡΗ «ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ ΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ.
ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΑΥΤΗ ΜΑΣ ΦΕΡΝΟΥΝ ΧΙΛΙΑ ΕΚΑΤΟ ΠΕΡΙΠΟΥ ΧΡΟΝΙΑ ΠΙΣΩ, ΣΤΟΝ ΕΝΑΤΟ ΑΙΩΝΑ, ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ. ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΟΤΙ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΟΙ ΑΠ΄ ΤΗ ΜΙΑ ΜΕΡΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ, ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΝ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ. ΠΑΡΕΞΗΓΗΜΕΝΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΙ ΕΦΕΡΑΝ ΤΡΙΚΥΜΙΑ, ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΙΖΕ ΟΛΗ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ. Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΛΛΟΤΕ ΕΠΑΙΡΝΕ ΤΗ ΜΙΑ ΘΕΣΗ ΚΑΙ ΑΛΛΟΤΕ ΤΗΝ ΑΛΛΗ. ΉΤΑΝ ΕΠΟΜΕΝΟ Η ΑΝΑΜΕΙΞΗ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ, ΠΟΥ ΚΡΑΤΑ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΗΣ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙ ΣΕ ΔΙΩΓΜΟΥΣ ΚΑΙ ΒΑΝΑΥΣΟΤΗΤΕΣ.
ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΝ ΗΤΑΝ ΙΕΡΕΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΣΕΒΑΣΤΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΘΑΥΜΑΣΤΕΣ ΣΑΝ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ, ΗΤΑΝ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΩΝ. ΜΕ ΜΑΝΙΑ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΦΑΝΗ ΑΣΕΒΕΙΑ ΓΙΝΟΤΑΝΕ ΜΕ ΤΟ ΤΣΕΚΟΥΡΙ ΚΑΥΣΟΞΥΛΑ.
ΤΟΤΕ, ΕΥΣΕΒΕΙΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΚΛΗΡΙΚΟΙ ΑΝΑΓΚΑΣΤΗΚΑΝ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΟΥΝ ΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ ΠΟΥ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣΑΝ, ΝΑ ΑΥΤΟΕΞΟΡΙΣΘΟΥΝ, ΓΙΑ ΝΑ ΣΩΘΟΥΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΝΑ ΣΩΣΟΥΝ ΑΠ' ΤΗ ΜΑΝΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΙΕΡΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ Η ΙΕΡΑ ΛΕΙΨΑΝΑ ΚΑΙ ΙΕΡΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ.
ΈΝΑΣ ΤΕΤΟΙΟΣ ΑΥΤΟΕΞΟΡΙΣΤΟΣ ΗΤΑΝΕ Ο ΙΕΡΕΥΣ ΑΓΑΘΩΝ Ο ΈΦΕΣΙΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΧΟΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ.
Ό ΑΓΑΘΩΝ ΥΠΗΡΕΤΟΥΣΕ ΣΤΑ ΑΝΑΚΤΟΡΑ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΛΕΟΝΤΟΣ ΤΟΥ Α'. ΤΟΥ ΊΣΑΥΡΟΥ (775-780), Ο ΟΠΟΙΟΣ ΥΠΗΡΞΕ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΟΣ. ΕΠΕΙΔΗ ΠΕΡΙΕΠΕΣΕ ΣΤΗ ΔΥΣΜΕΝΕΙΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ, ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΑΝΤΙΘΕΤΩΝ ΦΡΟΝΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ, ΑΝΑΧΩΡΗΣΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ ΗΛΘΕ ΣΤΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ, ΟΠΟΥ ΤΟ ΦΡΟΝΗΜΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΗΤΟ ΕΙΚΟΝΟΦΙΛΟ. ΈΜΕΙΝΕ ΕΚΕΙ ΔΩΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣΕ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΩΝ. ΌΤΑΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΘΗΚΕ ΟΤΙ Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΕΙΡΑ ΕΙΡΗΝΗ Η ΑΘΗΝΑΙΑ, ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΑΓΩΝΙΣΘΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΕΞΟΡΙΣΤΗΚΕ ΣΤΗ ΛΕΣΒΟ ΚΑΙ ΟΤΙ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΑΥΤΟ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΕ ΦΡΟΝΗΜΑ ΕΙΚΟΝΟΦΙΛΟ, ΑΝΑΧΩΡΗΣΕ ΑΠΟ ΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΚΑΙ ΗΛΘΕ ΣΤΗ ΛΕΣΒΟ, ΕΧΟΝΤΑΣ ΜΑΖΙ ΤΟΥ ΜΙΑ ΑΡΧΑΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ 0,56X0,62 ΠΑΡΙΣΤΑΝΟΥΣΑ ΤΗ ΘΕΟΤΟΚΟ ΣΕ ΠΡΟΤΟΜΗ, ΝΑ ΒΑΣΤΑΖΕΙ ΣΤΟΥΣ ΚΟΛΠΟΥΣ ΤΗΣ ΤΟΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΝ. Ή ΕΙΚΟΝΑ ΕΙΧΕ ΤΗΝ ΕΠΙΓΡΑΦΗ "ΜΗΤΗΡ ΘΕΟΥ ΑΓΙΑ ΣΙΩΝ».
Ό ΑΓΑΘΩΝ Ο ΈΦΕΣΙΟΣ ΕΦΕΡΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΗΛΙΑ ΟΠΩΣ ΗΤΑΝ ΕΝΑΣ ΜΙΚΡΟΣ ΑΡΓΥΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΕ ΤΙΜΙΟ ΞΥΛΟ, ΕΝΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ Ε' ΑΙΩΝΑ ΚΑΙ ΛΕΙΨΑΝΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΛΘΕΙ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΞΟΡΙΣΤΗ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΙ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ1.
Ό ΑΓΑΘΩΝ ΔΕΝ ΠΑΡΕΜΕΙΝΕ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ, ΟΥΤΕ ΣΕ ΑΛΛΟ ΠΑΡΑΘΑΛΑΣΣΙΟ ΧΩΡΙΟ, ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΟΒΟ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΤΩΝ, ΠΟΥ ΠΟΛΥ ΣΥΧΝΑ ΕΝΟΧΛΟΥΣΑΝ ΤΟΤΕ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ, ΠΡΟΣΧΩΡΗΣΕ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΦΘΑΣΕ ΚΑΠΟΥ ΕΔΩ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΛΑΓΚΑΔΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ.
ΔΙΑΛΕΞΕ ΜΙΑ ΔΑΣΩΜΕΝΗ ΕΡΗΜΗ ΤΟΤΕ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΟΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΤΟ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΟ ΤΗΣ ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ, ΤΟ ΓΝΩΣΤΟ ΣΑΝ ΑΓΙΑΣΜΑ, ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΚΤΙΡΙΟ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ. Ό ΤΟΠΟΣ ΑΥΤΟΣ ΛΕΓΟΤΑΝ "ΚΑΡΥΕΣ", ΟΝΟΜΑ ΠΟΥ ΠΗΡΕ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΡΥΔΙΑ, ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝΕ ΕΚΕΙ.
Σ' ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΑΣΩΜΕΝΟ ΤΟΠΟ ΑΣΚΗΤΕΨΕ Ο ΑΓΑΘΩΝ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΚΡΥΠΤΗ ΠΟΥ ΕΦΤΙΑΞΕ ΕΚΕΙ, ΕΚΡΥΨΕ ΤΗΝ ΙΕΡΗ ΕΙΚΟΝΑ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΚΑΙ ΕΥΛΑΒΕΙΑ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛΑ ΙΕΡΑ ΚΕΙΜΗΛΙΑ, ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ ΜΕ ΤΟΣΟΥΣ ΚΟΠΟΥΣ ΚΑΙ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ.
ΣΙΓΑ-ΣΙΓΑ ΤΟΝ ΠΛΗΣΙΑΣΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΠΟ ΓΕΙΤΟΝΙΚΑ ΜΙΚΡΑ ΧΩΡΙΟΥΔΑΚΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ. ΑΠΟ ΤΗΝ "ΠΕΝΘΙΛΗ" ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΥ ΜΟΝΟ Η ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΗ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ "ΜΠΙΤΖΙΛΙΑ", ΕΚΕΙ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΠΟΥ ΕΚΤΙΣΕ Ο ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ "ΙΑΚΩΒΟΣ, Ο ΑΠΟ ΔΥΡΡΑΧΙΟΥ ΤΟ ΕΤΟΣ 1936 ΤΟ ΣΑΝΑΤΟΡΙΟ ΚΑΙ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΜΕΤΑΤΡΑΠΗΚΕ ΣΕ «ΊΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ Ή ΘΕΟΜΗΤΩΡ», ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΛΛΟ ΧΩΡΙΟ ΤΗΝ "ΚΑΡΥΝΗ" ΣΤΗ ΓΝΩΣΤΗ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΜΕ ΤΑ ΑΦΘΟΝΑ ΚΑΙ ΚΡΥΑ ΝΕΡΑ.
ΑΡΚΕΤΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΩΝ ΧΩΡΙΩΝ ΑΥΤΩΝ ΣΥΝΕΠΑΡΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΑ, ΜΕ ΧΑΡΑ ΕΠΑΙΡΝΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΡΥΝΗ ΤΟΝ ΑΝΗΦΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΔΥΣΒΑΤΟ ΔΡΟΜΟ, ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ, ΑΝ ΠΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΜΕΝΟ ΔΡΟΜΟ, ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΠΟΥ 10 ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ, Η ΠΑΛΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΡΧΟΤΑΝΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΝΘΙΛΗ ΚΑΤΕΒΑΙΝΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΗΣ ΔΥΣΒΑΤΗ ΡΕΜΑΤΙΑ, ΟΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΓΡΑΦΙΚΑ ΕΞΩΚΚΛΗΣΙΑ ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ, ΑΓ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΙ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ 'ΑΠΕΣΟΥ. ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΗΘΕΛΑΝ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΝΑ ΑΚΟΥΣΟΥΝ ΤΑ ΣΟΦΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΑ, ΝΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΘΟΥΝ Σ' ΑΥΤΟΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΛΕΣΟΥΝ ΝΑ ΔΕΧΘΕΙ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΦΗΣΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛΑ ΙΕΡΑ ΚΕΙΜΗΛΙΑ.
ΔΕΝ ΑΡΓΗΣΑΝ ΠΟΛΛΟΙ ΑΠ' ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΥΣΕΒΕΙΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΝΑ ΕΛΘΟΥΝ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΝ ΑΓΑΘΩΝΑ ΚΑΙ ΝΑ ΑΣΚΗΤΕΨΟΥΝ ΜΑΖΙ ΤΟΥ, ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ ΕΚΕΙ ΕΝΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ.
ΠΟΤΕ ΑΚΡΙΒΩΣ ΗΡΘΕ Ο ΑΓΑΘΩΝ ΣΤΗ ΛΕΣΒΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΣΩΣ ΓΝΩΣΤΟ, ΊΣΩΣ ΤΟ 803, ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΓΝΩΣΤΟ, ΟΤΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΤΟΝ ΚΑΛΕΣΕ ΚΟΝΤΑ ΤΟΥ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ (2 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ) ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 830 Μ.Χ.
ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΤΟΥ, ΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ ΤΟΝ ΕΘΑΨΑΝ ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥΣ, ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ.
ΑΥΤΟΙ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ ΝΑ ΜΕΝΟΥΝ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΚΡΥΒΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΦΥΛΑΓΟΥΝ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛΑ ΙΕΡΑ ΚΕΙΜΗΛΙΑ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΣΕ ΕΜΠΙΣΤΟΥΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΓΝΩΣΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΙΚΟΝΟΦΙΛΑ ΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΝΑ ΤΑ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΝΑ ΤΑ ΑΣΠΑΖΟΝΤΑΙ. ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΓΙΝΟΤΑΝΕ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΕΤΟΣ 842 ΠΟΥ ΝΙΚΗΣΑΝ ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ Η ΛΕΓΟΜΕΝΗ ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ ΤΟΥΣ, ΔΗΛΑΔΗ ΤΟΤΕ ΠΟΥ ΞΑΝΑΜΠΗΚΑΝΕ ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ, ΑΦΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, ΔΕΝ ΛΑΤΡΕΥΟΥΜΕ ΤΙΣ ΙΕΡΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΑΝ ΝΑ ΗΤΑΝ ΕΙΔΩΛΑ ΘΕΩΝ - ΑΦΟΥ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΈΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΑΛΗΘΙΝΟ ΘΕΟ- ΑΛΛΑ ΤΙΣ ΤΙΜΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕ ΕΚΔΗΛΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΟ ΜΑΣ ΣΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΕΙΚΟΝΙΖΟΝΤΑΙ Σ' ΑΥΤΕΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΘΟΡΙΣΕ ΚΑΙ Η Ζ' ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΣΤΟ 787, ΠΟΥ ΕΔΩΣΕ ΤΗ ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΑΥΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ.
ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΑ
ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΚΕΝΤΡΟ
ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ Ζ' ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟ, ΤΗ ΝΙΚΗ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΟΦΙΛΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ, ΠΟΥ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΝΑ ΤΙΜΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΝ ΤΙΜΗΤΙΚΑ ΤΙΣ ΙΕΡΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ, ΦΑΝΕΡΩΣΑΝ ΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΑ, ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛΑ ΙΕΡΑ ΚΕΙΜΗΛΙΑ.
ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΑΡΧΙΣΑΝ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΜΕ ΠΟΘΟ ΘΕΡΜΟ ΝΑ ΑΝΕΒΑΙΝΟΥΝ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΑ, ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΟΥΝ ΤΟ ΤΙΜΙΟ ΞΥΛΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ. ΤΟΣΗ ΗΤΑΝ Η ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ ΠΑΡΑΛΙΑ, ΩΣΤΕ ΓΡΗΓΟΡΑ ΑΝΑΓΚΑΣΤΗΚΑΝ ΝΑ ΧΤΙΣΟΥΝ ΜΕΓΑΛΟ ΝΑΟ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΙΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΩΝ, ΠΟΥ ΕΡΧΟΤΑΝΕ ΜΕ ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ Η ΜΕ ΤΑ ΖΩΑ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ.
ΕΡΧΟΤΑΝΕ ΚΑΘΕ ΕΝΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΤΟΥ, ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΦΕΡΝΟΝΤΑΣ ΑΡΡΩΣΤΟΥΣ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ, ΜΕ ΑΦΑΝΤΑΣΤΑ ΜΕΓΑΛΟ ΚΟΠΟ. ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΚΑΝ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΟΥΜΕ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΑΝ ΑΥΤΟΙ ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΑΝΗΦΟΡΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑΔΡΕΣ, ΜΙΑ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΚΟΣΙ ΕΠΤΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ, ΜΕ ΘΑΥΜΑΣΙΟ ΤΩΡΑ ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΜΕΝΟ ΔΡΟΜΟ.
ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΗΘΕΛΑΝ, ΛΑΧΤΑΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΞΙΩΣΕΙ Η ΧΑΡΗ ΤΗΣ ΝΑ ΠΑΝΕ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝ "ΑΓΙΑ ΣΙΩΝ". ΈΤΣΙ ΗΤΑΝ ΓΝΩΣΤΗ, ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ ΕΓΡΑΦΕ ΠΑΝΩ ΤΟΥ ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΙΚΟΝΙΣΜΑ, ΑΦΟΥ ΠΡΟΕΡΧΟΤΑΝ ΑΠΟ ΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ. ΚΑΙ ΛΕΓΟΝΤΑΣ ΠΑΜΕ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΙΩΝ ΣΙΓΑ-ΣΙΓΑ ΦΤΙΑΧΤΗΚΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΆΓΙΑΣΟΣ. ΤΟΤΕ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ, ΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΠΗΡΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΆΓΙΑΣΟΣ.
ΟΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ ΒΕΒΑΙΑ, ΕΙΧΑΝ ΑΝΑΓΚΗ ΑΠΟ ΤΡΟΦΗ, ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟ ΠΑΝΔΟΧΕΙΟ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΝΥΚΤΕΡΕΥΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΚΙΝΔΥΝΟ ΑΦΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΨΥΧΡΟ, ΜΕ ΤΟ ΥΨΟΜΕΤΡΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ 650 Μ. ΕΠΙΣΗΣ ΟΛΟΙ ΖΗΤΟΥΣΑΝ ΚΑΙ ΕΝΑ ΒΑΖΟ, ΕΝΑ ΜΠΟΥΚΑΛΑΚΙ ΝΑ ΒΑΛΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ, ΟΤΑΝ ΘΑ ΕΦΕΥΓΑΝ ΑΓΙΑΣΜΑ. ΆΛΛΑ ΠΟΥ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΝ ΤΟΣΑ ΜΠΟΥΚΑΛΑΚΙΑ ΕΚΕΙΝΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ; ΈΞΥΠΝΟΙ ΚΑΙ ΕΦΕΥΡΕΤΙΚΟΙ ΟΙ ΆΓΙΑΣΩΤΕΣ ΑΡΧΙΣΑΝ ΝΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΥΝ ΚΑΝΑΤΑΚΙΑ ΑΠΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ ΑΥΤΗ Η ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΑΓΙΑΣΜΑΤΟΣ, ΕΓΙΝΕ Η ΑΡΧΗ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ ΣΤΗΝ ΆΓΙΑΣΟ Η ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΣΕ ΒΑΘΜΟ ΑΞΙΟΘΑΥΜΑΣΤΟ.
Ή ΒΑΘΙΑ ΠΙΣΤΗ, ΟΙ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΩΝ ΚΑΡΠΟΦΟΡΟΥΣΑΝ. ΘΑΥΜΑΤΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΑ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΑΠ' ΑΥΤΑ ΕΧΟΥΝ ΣΑΝ ΑΙΩΝΙΟΥΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΑ ΑΝΑΘΗΜΑΤΑ (ΤΑ ΤΑΜΑΤΑ), ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΜΩΑΜΕΘΑΝΟΥΣ, ΠΟΥ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΠΟΝΟ ΤΟΥΣ ΚΑΤΕΦΕΥΓΑΝ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ.
ΈΤΣΙ Η ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΓΙΝΟΤΑΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ Σ' ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΜΙΚΡΟΣ ΑΣΙΑΣ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΚΑΡΑΒΙΑ ΓΕΜΑΤΑ ΜΕ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ ΕΡΧΟΤΑΝΕ.
Ή ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΩΝ ΣΥΝΤΕΛΟΥΣΕ ΝΑ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΟΔΕΥΕΙ Η ΆΓΙΑΣΟΣ ΣΑΝ ΧΩΡΙΟ.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΑΟΥ
ΤΟ ΕΤΟΣ 1170 ΘΕΜΕΛΙΩΘΗΚΕ Ο ΝΑΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΕΡΑ, ΔΗΛΑΔΗ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΟΠΟΥ ΗΤΑΝ ΘΑΜΜΕΝΟΣ Ο ΑΓΙΟΣ ΑΓΑΘΩΝ. ΕΚΕΙ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΟΥ, ΕΙΧΑΝ ΓΡΑΨΕΙ: "ΤΥΜΒΟΣ ΜΟΝΑΧΟ- ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΓΑΘΩΝΟΣ ΈΦΕΣΙΟΥ, ΚΟΜΙΣΤΟΥ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΕΙΚΟΝΟΣ".
ΠΡΟΤΙΜΗΣΑΝ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΜΗΣΟΥΝ ΤΟΝ ΑΓΑΘΩΝΑ, ΑΛΛΑ ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΝ ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΑΥΤΗ ΘΕΣΗ, ΓΙΑΤΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΤΟ ΕΙΧΑΝ ΧΤΙΣΕΙ ΠΡΩΤΑ ΗΤΑΝ ΒΑΘΟΥΛΩΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ ΠΛΗΜΜΥΡΙΖΕ ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΡΑ, ΠΟΥ ΣΥΣΣΩΡΕΥΟΝΤΑΝ Σ' ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΕΡΟΣ.
ΓΙΑ ΤΟ ΧΤΙΣΙΜΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΑΔΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΤΗΣ ΛΕΣΒΟΥ, ΠΟΥ ΤΟΤΕ ΗΤΑΝ Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΑΛΕΡΙΟΣ. ΈΧΟΥΜΕ ΣΑΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΑΔΕΙΑΣ2.
"ΒΑΛΕΡΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΆΡΧΩΝ ΠΑΣΗΣ ΛΕΣΒΟΥ.
ΈΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΤΟΥ ΕΝ ΔΟΞΗ ΚΑΙ ΑΡΕΤΑΙΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΝΩ ΠΑΝΤΟΣ ΓΗΪΝΟΚΟΣΜΟΥ ΜΕΓΙΣΤΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΑΠΑΞΑΠΑΣΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ, ΒΑΛΕΡΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΆΡΧΩΝ ΠΑΣΗΣ ΛΕΣΒΟΥ, ΕΔΡΕΥΩΝ ΜΥΤΙΛΗΝΗΝ.
ΣΥΝΕΙΔΩΣ ΙΚΕΣΙΑΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΟΙΚΟΥΝΤΩΝ ΠΕΡΙΧΩΡΑ ΟΡΙΟΙΣ ΚΑΙ ΤΟΠΟΥ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΝ "ΚΑΡΥΑΙ"ΕΝΘΑ ΕΝΘΡΟΝΙΣΜΕΝΗ ΙΕΡΑ ΣΚΗΤΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΙΣ ΎΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΜΗΤΟΡΟΣ ΠΡΟΕΛΘΟΥΣΗΣ ΕΞ ΑΓΙΑΣ ΣΙΩΝΟΣ, ΠΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΤΕΛΩΝ ΕΝΔΟΞΟΤΑΤΗ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΚΡΑΤΕΙΡΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ.
ΔΙΔΩΜΙ ΑΥΤΟΙΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ ΟΙΚΟΔΜΗΣΙΑΣ ΟΙΚΟΘΕΟΥ ΕΝ ΤΩ ΟΝΟΜΑΤΙ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ ΎΠΕΡΑΓΙΑΣ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ ΗΜΩΝ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΕΝ ΘΕΣΕΙ, ΕΝΘΑ ΜΙΜΝΗΣΙΟΝ ΤΥΜΒΟΥ + ΜΟΝΑΧΟ-ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΓΑΘΩΝΟΣ ΈΦΕΣΙΟΥ ΚΟΜΙΣΤΟΥ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΕΙΚΟΝΟΣ.
ΕΝΤΕΛΛΟΜΑΙ ΔΕΚΑΡΧΗΝ ΕΥΜΕΝΙΟΝ ΧΕΙΡΟΠΑΡΑΔΩΣΕΙΝ ΠΑΡΟΥΣΑΝ ΙΚΕΤΑΙΣ".
ΒΑΛΕΡΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΆΡΧΩΝ ΠΑΣΗΣ ΛΕΣΒΟΥ ΕΚ ΜΕΓΑΡΟΥ ΤΟΥ ΙΒ' ΑΙΩΝΙ Θ΄ ΕΧΕΙ 17 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1170
ΤΟ ΧΤΙΣΙΜΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΒΑΣΤΑΞΕ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ. Ό ΝΑΟΣ ΗΤΑΝ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ. ΣΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΥΠΗΡΧΕ Η ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΠΙΓΡΑΦΗ: ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΜΑΝΟΥΗΛ ΕΚ ΚΟΜΝΗΝΩΝ ΚΑΙ ΑΡΧΟΝΤΟΣ ΤΗΣ ΛΕΣΒΟΥ ΒΑΛΕΡΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΑΝΗΓΕΡΘΗ Ο ΝΑΟΣ ΟΥΤΟΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΜΕΡΙΜΝΗ ΠΙΣΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΕΙΣ ΜΝΗΜΗΝ ΑΓΑΘΩΝΟΣ ΕΦΕΣΙΟΥ ΣΕΠΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΚΟΜΙΣΤΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΕΙΚΟΝΟΣ ΤΗ 15ΗΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1173.
ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΝΑΟ ΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ ΕΧΤΙΣΑΝ ΠΟΛΛΑ ΚΕΛΛΙΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΚΕΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΩΝ. ΤΟΥΤΟ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΑΝ ΣΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΩΝ ΚΕΛΛΙΩΝ ΤΟΥ ΞΕΝΩΝΑ: «ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΑΣ ΤΗΣ ΣΙΩΝ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΝΤΑΣ ΠΡΟΣΗΝΩΣ ΔΕΧΟΜΑΙ ΕΚ ΚΑΡΔΙΑΣ» ΑΠΟ ΤΟ 1173 ΠΟΥ ΤΕΛΕΙΩΣΕ ΚΑΙ ΕΓΚΑΙΝΙΑΣΤΗΚΕ Ο ΝΑΟΣ ΑΥΤΟΣ, ΔΙΑΤΗΡΗΘΗΚΕ ΕΠΙ 633 ΧΡΟΝΙΑ, ΔΗΛΑΔΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΕΤΟΣ 1806, ΠΟΥ ΑΝΑΓΚΑΣΤΗΚΑΝ ΝΑ ΤΟΝ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΟΥΝ, ΔΙΟΤΙ ΕΓΙΝΕ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΕΤΟΙΜΟΡΡΟΠΟΣ, ΚΑΙ ΝΑ ΧΤΙΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΘΕΣΗ ΝΕΟ ΝΑΟ, ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ, ΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΑΝ ΝΑ ΧΤΙΖΟΝΤΑΙ ΝΑΟΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΧΑΝ ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΟΠΟ. ΑΞΙΖΕΙ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΑΥΤΟ ΝΑ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΜΕ ΤΗ ΣΧΕΤΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ "ΙΕΡΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΑ ΑΓΙΑΣΟΥ" ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗ ΚΟΛΑΞΙΖΕΛΛΗ.
"ΔΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΚΤΙΣΟΥΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑΝ ΟΙ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΘΕΝΤΕΣ, ΕΦΙΛΟΞΕΝΗΣΑΝ ΤΟΝ ΥΠΑΛΛΗΛΟΝ ΠΟΥ ΗΡΘΕ ΣΤΗΝ ΆΓΙΑΣΟ ΟΣΟΝ ΗΤΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΑ. ΤΗΝ ΕΠΑΥΡΙΟΝ ΕΒΑΛΑΝ ΓΙΟΥΒΕΤΣΙ ΕΙΣ ΤΟΝ ΦΟΥΡΝΟΝ, ΥΠΟΔΕΙΞΑΝΤΕΣ ΕΙΣ ΤΟΝ ΦΟΥΡΝΑΡΗΝ ΝΑ ΤΟ ΨΗΣΕΙ. ΠΕΡΙ ΤΙΣ ΔΥΟ ΩΡΕΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ ΚΑΙ ΑΦΟΥ ΕΦΑΓΑΝ ΜΑΖΙ ΤΟΥ ΜΕ ΠΟΛΥ ΑΡΓΟΝ ΡΥΘΜΟΝ ΠΗΓΑΝ ΕΙΣ ΤΟ ΟΙΚΟΠΕΔΟΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΩΡΑΝ ΤΟΥ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ. "ΩΣΠΟΥ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΧΕΛΩΝΗΣ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟΝ ΑΝΑΤΕΛΛΕΙ Ο ΗΛΙΟΣ, ΝΑ ΜΕΤΡΗΣΟΥΝ ΤΟ ΜΗΚΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΛΑΤΟΣ, ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΟΥΝ ΕΙΣ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΓΩΝΙΕΣ ΠΑΣΣΑΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΝΑ ΔΕΣΟΥΝ ΜΕ ΣΧΟΙΝΙ, ΚΑΙ ΝΑ ΔΕΣΟΥΝ ΤΙΣ ΔΥΟ ΑΚΡΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΙΝΙΟΥ ΜΕ ΚΟΜΒΟΝ, ΕΠΙ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ Ο ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΝΑ ΚΟΛΛΛΗΣΕΙ ΒΟΥΛΟΚΕΡΙ, ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΟΤΥΠΩΣΕΙ ΕΠ' ΑΥΤΟΥ ΤΗΝ ΜΕΤΑΛΛΙΝΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΤΟΥ, Ο ΗΛΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΨΕ, ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΘΕΣΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΕΛΙΟΥ ΛΙΘΟΥ ΑΝΕΒΛΗΘΗ ΔΙΑ ΤΗΝ ΑΥΡΙΑΝΗΝ ΗΜΕΡΑΝ.
ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΙΝΙ ΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑΝ ΤΟ ΕΝΤΟΠΙΟ ΑΙΓΟΤΡΙΧΙΝΟ ΕΛΑΣΤΙΚΟ ΚΑΖΙΛΙ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΟ ΤΕΝΤΩΝΟΥΝ.
ΤΗΝ ΝΥΚΤΑ ΜΕΤΕΚΙΝΗΣΑΝ ΤΟΥΣ ΠΑΣΣΑΛΟΥΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΞΩ, ΤΕΝΤΩΣΑΝΤΕΣ ΤΟ ΚΑΖΙΛΙ ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ΝΑ ΒΛΑΨΟΥΝ ΤΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ ΤΗΣ ΣΦΡΑΓΪΔΟΣ. ΤΟ ΠΡΩΪ Ο ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΕΙΔΕΝ, ΟΤΙ ΤΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ ΤΗΣ ΣΦΡΑΓΙΔΑΣ ΗΤΟ ΣΕ ΚΑΛΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΙΝ ΚΑΙ ΕΔΩΚΕ ΤΗΝ ΄ΑΔΕΙΑΝ ΝΑ ΚΤΙΖΟΥΝ. ΕΙΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΕΙΔΕΝ, ΟΤΙ Η ΝΕΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΓΙΝΕ ΛΙΓΟ, ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΤΗΣ ΠΡΟΫΠΑΡΧΟΥΣΗΣ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΤΙΜΩΡΗΣΕ, ΔΙΟΤΙ ΥΠΗΡΧΕ ΚΑΙ ΤΟ ΕΛΑΦΡΥΝΤΙΚΟ ΝΟΜΙΚΟ ΑΞΙΩΜΑ: "ΌΤΙ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΕΚΤΙΣΘΗ, ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΑ ΚΤΙΣΜΕΝΟ", ΤΟ ΟΠΟΙΟΝ ΕΓΝΩΡΙΖΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ".
Ή ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΟΥ ΤΟΤΕ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΙΕΡΕΜΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΟΕΣΤΩΝ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΑΓΙΑΣΟΥ, ΠΟΥ ΦΡΟΝΤΙΖΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΟ, ΑΦΟΥ ΠΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 1783 ΕΙΧΕ ΔΙΑΛΥΘΕΙ ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΑ ΚΑΙ Ο ΝΑΟΣ ΕΙΧΕ ΓΙΝΕΙ ΕΝΟΡΙΑΚΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΝΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ.
Ό ΝΑΟΣ ΑΥΤΟΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΘΕΛΗΜΑ ΘΕΟΥ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ. ΆΡΧΙΣΕ, ΟΠΩΣ ΕΙΠΑΜΕ, ΝΑ ΧΤΙΖΕΤΑΙ ΤΟ 1806 ΚΑΙ ΕΝΩ ΥΣΤΕΡΑ ΑΠΟ 6 ΧΡΟΝΙΑ ΗΤΑΝ ΣΧΕΔΟΝ ΕΤΟΙΜΟΣ - ΤΟΤΕ ΕΚΑΜΑΝ ΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΑ - ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ 6ΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1812 ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΗΚΕ ΑΠΟ ΠΥΡΚΑΪΑ, ΠΟΥ ΕΚΑΨΕ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ.
ΕΥΤΥΧΩΣ Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΑΓΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΩΘΗΚΑΝ, ΑΛΛΑ Ο ΝΑΟΣ ΟΛΟΚΛΗΡΟΣ, ΤΟ ΚΑΜΑΡΙ ΤΩΝ ΆΓΙΑΣΩΤΩΝ, ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΞΑΝΑΧΤΙΣΤΕΙ.
ΜΕ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΥ ΕΓΙΝΕ ΙΡΑΝΟΣ Σ' ΟΛΟ ΤΟ ΝΗΣΙ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΗ Μ. ΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΝΑΟΥ. ΈΤΣΙ ΣΤΑ 1815 ΞΑΝΑΧΤΙΖΕΤΑΙ Ο ΤΡΙΤΟΣ ΚΑΤΑ ΣΕΙΡΑ ΝΑΟΣ, ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΗΜΕΡΑ.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΕΔΩΣΕ ΑΔΕΙΑ Ο ΣΟΥΛΤΑΝΟΣ ΜΑΧΜΟΥΤ Ο Β'. Ό ΝΑΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΙΚΛΙΤΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΜΕ ΤΡΕΙΣ ΚΟΓΧΕΣ ΙΕΡΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΡΕΙΣ ΑΓΙΕΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΓΥΝΑΙΚΩΝΙΤΗ.
ΤΟ ΜΗΚΟΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΕΙΝΑΙ 32,20 ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΛΑΤΟΣ 26,20 ΜΕΤΡΑ. ΤΟ ΤΕΜΠΛΟ ΕΙΝΑΙ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ Ο ΔΕΣΠΟΤΙΚΟΣ ΘΡΟΝΟΣ ΜΕ ΤΕΧΝΗ ΕΞΑΙΡΕΤΗ. Ή ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΗΚΕ ΚΑΙ ΜΕ ΝΕΟ ΈΡΑΝΟ, ΤΟ ΕΤΟΣ 1838 ΕΠΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ. ΤΟΤΕ ΤΟΠΟΘΕΤΗΘΗΚΕ ΣΤΟ ΝΑΡΘΗΚΑ Η ΕΠΙΓΡΑΦΗ "ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΓΩΓΕ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΑΓΙΑΣ ΣΙΩΝ ΜΗΤΡΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΤΟΥ ΔΕΣΠΟΤΟΥ ΤΩΝ ΟΡΑΤΩΝ ΟΣ ΕΚ ΒΑΘΡΩΝ ΗΓΕΡΜΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1815 ΚΑΙ ΟΙΑΝ ΕΝΤΕΛΕΙΑΝ ΑΘΡΟΙΣ ΛΑΜΒΑΝΩΝ ΤΟ 1838 ΑΔΡΑ ΔΑΠΑΝΗ ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΤΩΝ ΑΠΑΣΩΤΩΝ ΣΥΝΔΡΑΜΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΛΩΝ ΕΞΩΘΕΝ ΕΥΣΕΒΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΑΛΛ Ω ΜΗΤΕΡ ΕΛΕΟΥΣ ΤΕ ΕΥΣΠΛΑΓΧΝΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΤΙΡΜΩΝ ΣΩΖΕ ΠΑΝΤΑΣ ΗΜΑΣ ΕΚ ΝΟΣΩΝ ΔΕΙΝΩΝ ΚΑΙ ΟΛΕΘΡΙΩΝ ΚΑΚΩΝ".
ΚΑΤΑ ΤΑ ΝΕΩΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821, ΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕ ΑΞΙΟΛΟΓΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΜΕ ΤΟ ΘΕΡΜΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΠΟΥ ΕΔΕΙΞΑΝ ΓΙ' ΑΥΤΟ ΟΙ ΔΥΟ ΜΕΓΑΛΟΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΙΑΚΩΒΟΣ ΑΠΟ ΔΥΡΡΑΧΙΟΥ (1925-1958) ΚΑΙ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΑΠΟ ΣΙΣΑΝΙΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ (1958-1987), Ο ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ (1937-1940) ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ.
ΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΙΟΥ ΠΡΩΤΟΠΡ. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΥ ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΕΞΕΔΙΔΕ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΑΓΙΑ ΣΙΩΝ", ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΑΝ ΠΟΛΛΕΣ ΣΟΒΑΡΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ. ΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΑΝΩ ΤΩΝ ΕΚΑΤΟ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ ΦΟΡΗΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ, ΧΡΟΝΟΛΟΓΟΥΜΕΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ 9ΟΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ 19ΟΝ ΑΙΩΝΑ, ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΘΗΚΑΝ ΚΑΙ ΦΥΛΑΧΘΗΚΑΝ ΣΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΘΗΚΕΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΝΑΟ, ΕΝΩ ΑΛΛΕΣ ΕΝΔΕΚΑ ΠΕΡΙΜΑΖΕΨΕ Ο ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΕΛΗΣ (1944-71). ΕΠΙΣΗΣ ΠΟΛΥΤΙΜΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΣΕΦΕΡΑΝ ΟΙ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΙ ΕΠΙΤΡΟΠΟΙ ΆΡΧΙΜ. ΙΑΚΩΒΟΣ ΜΑΛΛΙΑΡΟΣ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΗΘΥΜΝΗΣ, ΆΡΧΙΜ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ ΣΕΚΕΡΗΣ, ΟΙΚΟΝ. ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΧΑΤΖΗΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΗΝ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΚΕΙΜΗΛΙΩΝ ΤΟΥ ΝΑΟΥ, ΤΗΝ ΕΥΠΡΕΠΕΙΑΝ ΑΥΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ ΤΟΥ Σ' ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.
ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1963 ΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΦΩΤΙΟΥ ΛΑΥΡΙΩΤΟΥ ΣΥΝΕΘΕΣΕ Ο ΥΜΝΟΓΡΑΦΟΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΙΚΡΑΓΙΑΝΝΑΝΙΤΗΣ ΙΕΡΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ, ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗ ΜΕΤΑΚΟΜΙΔΗ ΤΗΣ ΙΕΡΗΣ ΕΙΚΟΝΟΣ. ΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΒΛΕΠΕ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥΤΟΥ.
ΜΕ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ ΑΕΙΜΝ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ ΑΠΟ ΣΙΣΑΝΙΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1971 ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΘΗΚΕ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΝΟΜΟΝ "ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ" ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΕΙΤΑΙ, ΩΣ ΟΡΙΖΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ, ΑΠΟ 5ΜΕΛΗ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ.
ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1977 ΕΓΙΝΕ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΡΙΖΙΚΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΔΑΠΑΝΗΘΗΚΕ ΤΟ ΠΟΣΟ ΤΟΥ 1.300.000 ΔΡΑΧΜΩΝ. ΤΟ ΕΡΓΟ ΑΝΕΛΑΒΕ ΚΑΙ ΕΞΕΤΕΛΕΣΕ ΠΟΛΥΜΕΛΗΣ ΕΙΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ, Η ΟΠΟΙΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΝΕΘΕΣΕ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ, ΟΝΟΜΑΖΟΜΕΝΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΣΑΜΑΡΤΖΗ.
ΤΟ ΑΝΕΛΠΙΣΤΟ ΕΥΡΗΜΑ
ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟ ΑΓΑΘΩΝΑ, ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ ΤΗΝ ΙΕΡΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΜΕ ΣΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΠΩΣ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΕΤΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΓΥΡΩ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ, ΠΩΣ ΧΡΕΙΑΣΤΗΚΕ ΝΑ ΧΤΙΣΤΕΙ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΤΑ Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΣ ΝΑΟΣ ΚΑΙ ΕΙΔΑΜΕ ΠΩΣ ΜΕ ΤΗ ΧΑΡΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΓΙΝΕ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΙΧΕ ΤΟΥΤΟ ΣΑΝ ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ ΓΥΡΩ ΑΠ' ΑΥΤΟ Η ΚΩΜΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣΟΥ ΣΑΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΜΕ ΠΛΟΥΣΙΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ, ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΤΩΡΑ ΚΑΙΡΟΣ ΝΑ ΕΠΑΝΕΛΘΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ.
ΕΠΙ ΑΙΩΝΕΣ, ΟΤΑΝ ΕΡΧΟΤΑΝΕ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΕΒΛΕΠΑΝ ΜΕ ΚΑΤΑΝΥΞΗ ΣΤΟ ΣΥΝΗΘΗ ΤΟΠΟ, ΔΙΠΛΑ ΣΤΗΝ ΩΡΑΙΑ ΠΥΛΗ ΜΙΑ ΩΡΑΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΝΑ ΚΡΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΤΟ ΧΡΙΣΤΟ. ΌΛΗ Η ΕΙΚΟΝΑ ΗΤΑΝ, ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ, ΝΤΥΜΕΝΗ ΜΕ ΠΛΑΚΑ ΕΠΙΧΡΥΣΗ, ΜΕ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΑ ΠΕΤΡΑΔΙΑ, ΠΟΥ ΛΑΜΠΟΥΝ ΣΤΟ ΦΩΣ ΤΩΝ ΚΑΝΔΗΛΙΩΝ.
ΣΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΣΤΙΣ 15 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ, ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΑ ΒΛΕΠΑΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΛΙΤΑΝΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ, ΝΑ ΤΗ ΣΗΚΩΝΟΥΝ ΜΕ ΚΟΠΟ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΟΥΝ ΜΕ ΕΥΛΑΒΕΙΑ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΤΗΝ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ.
ΦΑΙΝΟΤΑΝΕ ΠΟΛΥ ΒΑΡΙΑ, ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΑΧΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΗΤΑΝ ΠΕΡΙΠΟΥ ΜΙΑ ΣΠΙΘΑΜΗ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟ ΠΑΧΟΣ ΑΥΤΟ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΙΣΩ ΜΕΡΟΣ ΑΥΤΗΣ, ΗΤΑΝ ΝΤΥΜΕΝΟ ΜΕ ΒΥΣΣΙΝΙ ΒΕΛΟΥΔΟ.
ΌΜΩΣ ΣΤΗΝ ΆΓΙΑΣΟ ΥΠΗΡΧΕ Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ, ΑΙΩΝΕΣ ΤΩΡΑ, ΟΤΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΠΑΧΟΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΗΤΑΝ ΚΡΥΜΜΕΝΗ Η ΠΑΛΑΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΑ ΚΑΙ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΑΥΤΗ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ, ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗ ΛΟΥΚΑ. ΌΜΩΣ Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΕΛΕΓΕ, ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ: ΟΤΙ ΘΑ ΠΕΘΑΙΝΕ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟΛΜΟΥΣΕ ΝΑ ΞΗΛΩΣΕΙ, ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΙ ΚΑΤΑ ΚΑΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ Η ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΛΟΓΟ, ΤΟ ΠΙΣΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ.
ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1938 Ο ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΑΠΟ ΔΥΡΡΑΧΙΟΥ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΝΑ ΕΡΕΥΝΗΣΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΛΥΣΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΥΤΟ. ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΗ ΓΝΩΜΗ ΤΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΥ ΤΟΤΕ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ ΠΡΩΤΟΠ. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΥ, ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΝΑΟΥ, ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΝΑ ΕΡΕΥΝΗΣΕΙ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΜΑΡΤΥΡΩΝ.
Ή ΕΡΕΥΝΑ ΕΓΙΝΕ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ. ΉΤΑΝ ΠΑΡΟΝΤΕΣ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ, Ο ΤΟΤΕ ΠΡΩΤΟΣΥΓΚΕΛΟΣ, ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΑΠΟ ΣΙΣΑΝΙΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ, Ο ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ ΈΜΜ. ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, Ο ΡΩΣΟΣ ΤΕΧΝΙΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΡΑΧΤΣΕΒΣΚΥ, ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΤΗΣ ΕΙΚΟΝΩΝ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, ΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΚΟΠΟ ΑΥΤΟ ΚΑΛΕΣΕ ΣΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ, ΠΑΡΙΣΤΑΝΤΟ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΝΑΟΥ.
ΈΒΓΑΛΑΝ ΤΟΤΕ ΜΕ ΠΡΟΣΟΧΗ ΚΑΙ ΙΕΡΗ ΑΓΩΝΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΒΕΛΟΥΔΙΝΟ ΚΑΛΥΜΜΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ, ΤΟ ΤΡΙΤΟ, ΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ, ΓΙΑΤΙ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΤΙ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ, ΟΤΑΝ ΞΕΘΩΡΙΑΖΕ Η ΣΧΙΖΟΤΑΝΕ ΤΟ ΥΦΑΣΜΑ, ΕΒΑΖΑΝ ΠΑΝΩ Σ' ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΑΛΑΙΟ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΚΑΛΥΜΜΑ. ΈΤΣΙ ΒΓΑΖΟΝΤΑΣ ΕΝΑ-ΕΝΑ ΤΑ ΑΠΟ ΑΙΩΝΩΝ ΑΛΛΕΠΑΛΛΗΛΑ ΚΑΛΥΜΜΑΤΑ, ΒΡΗΚΑΝ ΕΝΑ ΞΥΛΙΝΟ ΚΙΒΩΤΙΟ ΚΑΙ ΜΕΣΑ Σ' ΑΥΤΟ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ Ο ΑΓΑΘΩΝ, ΤΥΛΙΓΜΕΝΗ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΜΕ ΥΦΑΣΜΑ ΒΟΥΤΗΓΜΕΝΟ, ΕΜΠΟΤΙΣΜΕΝΟ, ΣΕ ΚΗΡΟΜΑΣΤΙΧΑ, ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΣΑΝ ΖΕΣΤΟΣ ΠΟΛΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΩΝ ΝΑΩΝ.
Ή ΧΑΡΑ, Η ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΗΤΑΝ ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ, ΤΟ ΘΕΙΟ ΕΥΡΗΜΑ. ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΞΕΤΥΛΙΞΑΝ ΤΟ ΥΦΑΣΜΑ. ΌΛΟΙ ΜΕ ΔΑΚΡΥΑ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ, ΜΕ ΡΙΓΗ ΣΥΓΚΙΝΗΣΕΩΣ ΑΣΠΑΣΘΗΚΑΝ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ, ΤΗΝ ΘΥΜΙΑΣΑΝ ΚΑΙ ΕΨΑΛΑΝ ΤΡΟΠΑΡΙΑ ΣΤΗ ΘΕΟΜΗΤΟΡΑ.
Ή ΕΙΚΟΝΑ ΗΤΑΝ ΣΑΝ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΗΞΕΡΑΝ, ΔΗΛΑΔΗ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΕΒΛΕΠΑΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΣΑΝ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΣΤΟ ΤΕΜΠΛΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΧΡΥΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ. ΑΠΕΔΕΙΧΘΗ ΕΤΣΙ, ΠΩΣ ΑΥΤΗ ΗΤΑΝ ΠΙΣΤΟ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΚΡΥΜΜΕΝΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΑ.
' ΑΛΛΑ Η ΕΙΚΟΝΑ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΕ ΗΤΑΝ ΦΟΒΕΡΑ ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΗ. ΠΟΛΛΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΞΥΛΟ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΕΙΧΑΝ ΑΠΟΣΑΘΡΩΘΕΙ, ΕΙΧΑΝ ΜΑΔΥΣΕΙ. Ό ΡΩΣΟΣ ΤΕΧΝΙΤΗΣ ΚΑΘΙΣΕ ΑΡΚΕΤΟ ΚΑΙΡΟ ΣΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ ΚΑΙ ΔΟΥΛΕΨΕ ΜΕΡΟΝΥΧΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΩΝΤΑΣ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΙΣΕΙ, ΚΑΙ ΟΠΟΥ ΤΟ ΞΥΛΟ ΕΙΧΕ ΜΑΔΗΣΕΙ, ΤΟ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΟΥΣΕ ΜΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΦΕΛΛΟΥ, ΠΟΥ ΤΟΝ ΣΥΝΑΡΜΟΛΟΓΟΥΣΕ ΣΑΝ ΕΙΔΙΚΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΤΗΣ ΕΙΚΟΝΩΝ.
ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΗΚΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΝΑ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΑΡΙ, ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ, ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ ΤΕΜΠΛΟ ΚΑΙ ΠΑΝΩ Σ' ΑΥΤΟ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΘΕΙ ΜΟΝΙΜΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΑ ΜΕΣΑ ΣΕ ΞΥΛΙΝΗ ΘΗΚΗ ΜΕ ΔΙΠΛΟ ΚΡΥΣΤΑΛΛΟ Η ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΕΙΚΟΝΑ. ΕΚΕΙ ΤΗΝ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΥΝΑΜΕ ΣΗΜΕΡΑ. ΕΙΝΑΙ ΦΑΝΕΡΟ, ΟΤΙ ΟΙ ΠΑΛΑΙΟΙ ΕΚΕΙΝΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ, ΟΤΑΝ ΕΙΔΑΝ ΟΤΙ Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΤΑΙ, ΑΝΕΘΕΣΑΝ ΣΕ ΚΑΛΟ ΑΓΙΟΓΡΑΦΟ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑ ΠΙΣΤΟ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΡΥΨΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΑ. Ή ΕΙΚΟΝΑ - ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΟ ΕΞΑΙΡΕΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ. ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΛΕΝΕ, ΟΤΙ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ, ΔΗΛΑΔΗ ΓΥΡΩ ΣΤΟ 1453. ΈΓΙΝΕ ΣΤΙΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ. ΈΧΕΙ ΕΠΙΧΡΥΣΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΚΑΜΩΜΕΝΗ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΞΕΚΛΙΔΩΝΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΟΙΓΕΙ ΣΑΝ ΠΑΡΑΘΥΡΟ, ΓΙΑ ΝΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ Η ΕΙΚΟΝΑ.
ΚΤΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ
Α) ΣΤΟ ΠΡΟΑΥΛΙΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΠΑΡΕΚΚΚΛΗΣΙΟ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ.
Β) ΠΑΛΑΙΟ ΚΤΙΡΙΟ ΠΟΥ ΕΠΙΣΚΕΥΑΣΘΗΚΕ ΡΙΖΙΚΑ (ΑΝΑΠΑΛΑΙΩΘΗΚΕ) ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1965. Σ' ΑΥΤΟ ΣΤΕΓΑΖΕΤΑΙ Η ΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ (ΤΟ ΛΕΓΟΜΕΝΟ ΣΥΝΟΔΙΚΟ) ΤΑ ΔΩΜΑΤΙΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΕΡΟΚΗΡΥΚΑ, ΤΑ ΔΥΟ ΜΟΥΣΕΙΑ- ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΛΑΪΚΟ - ΔΩΜΑΤΙΑ, ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΙΣΟΓΕΙΟ ΕΠΤΑ (7) ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ,
Γ) ΤΕΣΣΕΡΑ (4) ΚΤΙΡΙΑ ΠΑΛΑΙΩΝ ΞΕΝΩΝΩΝ, ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΣΥΝΟΛΙΚΑ 65 ΔΩΜΑΤΙΑ, ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΩΝ.
Δ) Ό ΕΝΑΣ ΞΕΝΩΝΑΣ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΣΤΑΥΡΟΙ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΧΤΙΣΤΕΙ ΤΟ 1931 ΜΕ ΚΑΠΩΣ ΙΔΙΟΡΡΥΘΜΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΕΓΑΖΕΙ ΤΟ Α.Τ. ΑΓΙΑΣΟΥ, ΤΟ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΟ, ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ Κ.Λ.Π.).
Ε) ΚΤΙΡΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΑΙ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ.
ΤΟΥΤΟ ΚΤΙΣΤΗΚΕ ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1971 ΜΕ ΤΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΟΥ ΤΟΤΕ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΑΝ, Ο ΓΡΑΦΩΝ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΩΣ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ ΤΟΤΕ, Ο ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΤΖΙΝΗΣ, Ο ΚΛΕΑΝΘΗΣ ΚΑΛΔΕΛΛΗΣ, Ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΕΥΣ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ ΚΑΙ Ο ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΈΠΑΜ. ΨΥΡΟΥΚΗΣ.
Ή ΑΠΟΠΕΡΑΤΩΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΕΓΙΝΕ ΤΟ ΕΤΟΣ 1979. ΔΑΠΑΝΗΘΗΚΕ ΤΟ ΠΟΣΟ ΤΩΝ 7.300.000 ΔΡΑΧΜΩΝ, ΑΠΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΤΑ ΕΞΙ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΔΙΕΘΕΣΕ ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΚΑΙ ΕΥΣΕΒΕΙΣ ΔΩΡΗΤΕΣ. ΤΟ 1.300.000 ΔΡΑΧΜΕΣ ΗΤΑΝ ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ, ΠΟΥ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΕ ΜΕ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ Ο ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΙΑΚΩΒΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΤΕ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΝΙΑΝΙΑ. ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΛΕΛΗ.
ΣΤΟ ΙΣΟΓΕΙΟ ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΤΗΡΙΟ.
ΣΤΟΥΣ Α' ΚΑΙ Β' ΟΡΟΦΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ "ΑΓΙΑ ΣΙΩΝ" 14 ΔΩΜΑΤΙΩΝ ΚΑΙ 28 ΚΛΙΝΩΝ.
ΣΤ) ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ.
ΑΠΟ ΤΟ ΕΤΟΣ 1972 ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΦΥΛΑΣΣΟΝΤΑΙ: Ό ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΕ ΤΟ ΤΙΜΙΟ ΞΥΛΟ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ, Ο ΑΓΑΘΩΝ, ΔΥΟ ΜΕΜΒΡΑΝΙΝΑ ΦΥΛΛΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ ΤΟΥ Ε' ΑΙΩΝΑ, ΙΣΩΣ ΑΥΤΟΥ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ Ο ΑΓΑΘΩΝ, ΙΕΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ, ΔΥΟ ΛΕΙΨΑΝΟΘΗΚΕΣ, ΔΙΣΚΟΠΟΤΗΡΑ, ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΕΣ ΡΑΒΔΟΙ, ΠΑΛΑΙΑ ΚΑΝΔΗΛΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΚΑ, ΧΡΥΣΟΚΕΝΤΗΤΑ ΑΜΦΙΑ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΕΝΑ ΕΠΙΤΡΑΧΗΛΙΟ ΤΟΥ 16ΟΥ ΑΙΩΝΑ ΜΕ 55 ΧΡΥΣΟΚΕΝΤΗΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΙΕΡΑ ΚΕΙΜΗΛΙΑ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΞΙΑΣ.
Ζ) ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ.
ΑΠΟ ΤΟ ΕΤΟΣ 1982 ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΕ ΠΟΛΥΤΙΜΑ ΕΡΓΑ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ, ΥΦΑΝΤΑ, ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ, ΠΑΛΑΙΑ ΧΑΛΚΙΝΑ ΣΚΕΥΗ, ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ, ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ).
ΣΩΖΟΜΕΝΑ ΙΕΡΑ ΚΕΙΜΗΛΙΑ
Α) Ό ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΕ ΤΟ ΤΕΜΑΧΙΟ ΤΙΜΙΟΥ ΞΥΛΟΥ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ Ό ΑΓΑΘΩΝ. ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟΣ ΑΣΗΜΕΝΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ 6X3 ΕΚΑΤΟΣΤΩΝ, ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΜΑΧΙΟ ΤΙΜΙΟΥ ΞΥΛΟΥ. ΓΙΑ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΕΥΧΕΡΕΣΤΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΙΣ ΗΜΕΡΕΣ ΤΩΝ ΕΟΡΤΩΝ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ (14 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ) ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ, Ο ΜΙΚΡΟΣ ΑΥΤΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΘΗΚΕ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΣΤΟΛΙΣΜΕΝΟΥ ΜΕ ΣΜΑΛΤΟ ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΕΠΙΣΗΣ ΣΜΑΛΤΟΠΟΙΚΙΛΤΗ ΒΑΣΗ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΣΚΟ, ΟΠΩΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΟΠΙΣΘΕΝ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ ΟΠΟΥ ΔΙΑΚΡΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΜΕΣΟΝ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΑΓΑΘΩΝΑ.
Β) Ή ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΤΟ ΤΕΜΠΛΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ. ΌΤΑΝ ΚΑΗΚΕ Ο ΝΑΟΣ ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1812, ΚΑΗΚΕ ΚΑΙ Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΤΟΠΟΘΕΤΗΘΕΙ ΣΤΟ ΤΕΜΠΛΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ. Ό ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΑΠΟ ΔΥΡΡΑΧΙΟΥ "ΘΕΛΟΝΤΑΣ ΝΑ ΕΧΕΙ Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΤΕΜΠΛΟ ΤΟΥ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΑΝΑΛΟΓΗ ΠΕΡΙΠΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕ ΚΑΙ ΜΕΤΕΦΕΡΕ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕ ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΙΕ' ΑΙΩΝΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑΤΟΣ "ΔΑΜΑΝΔΡΙΟΝ".
Γ) "ΑΓΙΑ ΛΕΙΨΑΝΟ. ΣΕ ΜΕΓΑΛΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΓΥΡΗ ΛΕΙΨΑΝΟΘΗΚΗ ΜΕ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΕΙΣ, ΦΥΛΑΣΣΟΝΤΑΙ ΤΜΗΜΑΤΑ ΙΕΡΩΝ ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ, ΤΡΥΦΩΝΑ, ΜΙΧΑΗΛ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΥΝΑΔΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΑΓΙΩΝ.
Δ) ΙΕΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ ΕΠΙΧΡΥΣΩΜΕΝΟ ΜΕ ΘΑΥΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ, ΕΝΤΥΠΟ ΤΟΥ 1791.
— ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ (0,15X0,10), ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΧΟΥΝ ΒΡΕΘΕΙ ΡΑΜΜΕΝΑ ΔΥΟ ΦΥΛΛΑ ΜΕΜΒΡΑΝΙΝΟΥ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ, ΚΑΤΑ ΠΑΣΑΝ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΕΚΕΙΝΟΥ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ Ο ΑΓΑΘΩΝ.
— ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ (0,14X0,10) ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ, ΑΧΡΟΝΟΛΟΓΗΤΟ.
— ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΕ ΕΠΙΧΡΥΣΕΣ ΠΛΑΚΕΣ, ΣΜΑΛΤΑ, ΕΝΤΥΠΟ ΒΕΝΕΤΙΑΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 1752.
Ε) ΙΕΡΑ ΣΚΕΥΗ. ΈΞΗ (6) "ΑΓΙΑ ΔΙΣΚΟΠΟΤΗΡΑ ΜΕ ΘΑΥΜΑΣΙΕΣ ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΕΙΣ, ΔΩΡΑ ΠΑΤΡΙΑΡΧΩΝ, ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΕΥΣΕΒΩΝ, ΟΚΤΩ (8) ΣΤΑΥΡΟΙ ΑΓΙΑΣΜΟΥ ΜΕ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΕΣ ΚΑΙ ΩΡΑΙΕΣ ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΕΙΣ, ΑΡΤΟΦΟΡΙΑ, ΕΠΙΧΡΥΣΕΣ "ΚΙΒΩΤΟΙ" ΛΙΒΑΝΟΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΕΣ ΛΙΤΑΝΕΙΕΣ, ΑΡΓΥΡΑ ΚΑΤΣΙΑ, ΘΥΜΙΑΤΗΡΙΑ, ΔΥΟ ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΕΣ ΡΑΒΔΟΙ, ΕΞΑΠΤΕΡΥΓΑ, ΠΑΛΑΙΕΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΑΝΔΗΛΕΣ ΜΕ ΑΞΙΟΛΟΓΕΣ ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ, ΙΕΡΑ ΑΝΤΙΜΗΝΣΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου